Connect with us

Hi, what are you looking for?

Nieuws

Vandaag lanceert RiskBuddy: een nieuw platform met verzekeringen voor zzp’ers in de creatieve industrie

Vandaag lanceert RiskBuddy; een nieuw digitaal platform met verzekeringen voor zzp’ers in de creatieve industrie. Het is het eerste platform dat het juist voor zzp’ers zo makkelijk mogelijk maakt om bij een schade- of ongevallenclaim uitbetaald te worden.

Waarom RiskBuddy?

Verzekeringen voor zzp’ers worden gebaseerd op specifieke functie(s) en werkplek, terwijl dit in de praktijk vaak zeer uiteenlopend is per project, met name bij creatieve zzp’ers. RiskBuddy is dan ook opgericht door drie ondernemers die zelf werkzaam zijn in de creatieve industrie, in samenwerking met digitale verzekeraar Alicia©. Via RiskBuddy kunnen zzp’ers zich beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen met een dagelijks opzegbare verzekering die naadloos aansluit op hun werk in de praktijk.

Kwetsbaar bij schade of ongevallen

Zzp’ers in de creatieve industrie zijn extra kwetsbaar in geval van schade of ongevallen. Ze werken vaak met dure spullen op risicovolle locaties. Veel zzp’ers zijn echter niet verzekerd omdat ze het te duur vinden, niet het jaar rond als zzp’er werken of het freelance werk naast een full- of parttime baan uitvoeren. Ook als ze wel verzekerd zijn, komen de verzekeringsvoorwaarden vaak niet overeen met de praktijk.

Een probleem waar Tim Hogenboom, eigenaar van festival-organisatiebureau Het Klassiek, tegenaan loopt bij de vele freelancers waar zijn bedrijf mee werkt. “Naast werk en uitbetalen is het beperken van risico’s als zelfstandige ook heel belangrijk”, zegt Hogenboom. “Als er tijdens een opdracht iets misgaat is namelijk niet de opdrachtgever maar de zzp’er hoofdelijk aansprakelijk. Uit gesprekken met zzp’ers leerde ik dat er vaak weinig kennis is van waar je op moet letten in onze branche, vanuit die motivatie is RiskBuddy geboren.”

Samen met zakelijk verzekeringsadviseur Alex van Poppel en creatief ondernemer Jorick Serto ging hij op zoek naar een verzekeraar die dit probleem met hen wilde oplossen. Dat is digitale verzekeraar Alicia© geworden.

Verzekeringen voor vier creatieve branches

In de samenwerking heeft Alicia© twee flexibele zzp-verzekeringen ontwikkeld: een ongevallen- en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekeringen zijn af te sluiten voor vier verschillende branches:

  • festival- en evenementen-zzp’ers;
  • film-, tv- en theater-zzp’ers;
  • media- en creatie-zzp’ers;
  • zelfstandige artiesten, acteurs, hosts en modellen.

Binnen elk van deze ‘verzekerings-buckets’ zijn de zzp’ers verzekerd voor diverse functies en locaties. Verder is alles direct online te regelen en per dag aan en uit te zetten, zodat zzp’ers zich gemakkelijk kunnen verzekeren voor enkel de periodes dat ze de verzekering nodig hebben. Zo maken ze geen onnodige kosten.

Uitbreiding van het verzekeringsaanbod

De ontwikkeling van de buckets heeft ruim een half jaar gekost, maar de drie oprichters zijn nog niet klaar. Als het aan hen ligt wordt het verzekeringsaanbod verder uitgebreid met een zakelijke reisverzekering, rechtsbijstandverzekering en zo mogelijk ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat creatieve zzp’ers al hun verzekeringen overzichtelijk bij één bedrijf kunnen regelen.

Ook interessant

Artiesten

Ik zie dat Grandmaster Flash voor de zoveelste keer op triomftoer door Nederland is geweest. Ik check hem eerlijk gezegd al jaren niet meer,...

Artiesten

Vlak voor de jaarwisseling werd hij ziek en vlak na de jaarwisseling -op 3 januari 2023- overleed hij op 65-jarige leeftijd: popmuzikant, labelbaas en...

Media

De eerste C&R podcast in 2022 van Chris Wolters en Raymond Lorié gaat over het regelen van je eigen uitvaart voor je overlijden. In...

Muziek

Popmuzikant Sting heeft “al zijn liedjes” verkocht aan Universal, aldus NOS. Volgens IEX verkocht Sting “zijn liedjescatalogus aan platenlabel UMG“. Verwarrend? Had zijn platenmaatschappij...

if( function_exists( 'the_subtitle' ) ) the_subtitle();